Ayo Gabung Segera Di JBP Terbaru

Kamis, 03 Oktober 2013

Terbaru : Mau Tau Kelebihan Mengamalkan Zikir Al Ma'thurat

Bismillah. Assalamu'alaikum wbt.Rasanya, ramai yang tahu, ataupun pernah mendengar perkataan al ma'thurat, kan? Al ma'thurat adalah kumpulan ayat-ayat al-Quran, zikir-zikir serta doa-doa yang selalu diamalkan oleh Rasulullah SAW. Ia disusun oleh as syahid Imam Hasan al Banna. Semoga Allah membalas dengan kebaikan usaha beliau yang telah memberi banyak manfa'at ini, amin ya Allah.


Al ma'thurat ada dua jenis, iaitu kubra (besar) dan sughra (kecil). Bacaan al ma'thurat kubra adalah lebih panjang dan lebih banyak berbanding dengan yang sughra. Selalunya, kebanyakan orang hanya membaca yang sughra. Namun, jika ada masa yang lebih, mungkin boleh membaca yang kubra. Al ma'thurat dibaca pada waktu pagi (selepas waktu subuh) dan juga pada waktu petang (selepas waktu asar).
 
Di antara fadilat fadilatnya ,insyaAllah dapat memantapkan jiwa kita ,perlindungan, menguatkan akidah , kesihatan jasmani dan rohani dan yang penting ia merupakan senjata orang mukmin.

Di antara Surah surah dalam Al Mathurat :-

1 Al fatihah,
2 Al baqarah ayat 1-5,
3 Al kursyi,
4 Al Baqarah ayat 256,257,
5 Al Baqarah 284-286,
6 Al Imran ayat 1-2,
7 Imran ayat 1-2
8 Thaha ayat 111-112,
9 At Taubah ayat 129,
10 Al Isra' ayuat 110-111,
11 Mukminun ayat 115 -118
12 Ar Rum yat 17-26
13 Mukmin ayat 1-3
14 Al Hasyr ayat 22-24
15 Az Zalzalah
16 Al Kafirun
17 An Nasr
18 Al Ikhlas
19 Al Falaq
20 An Nas

Kitab ini mempunyai doa doa yang mengasuh jiwa kita untuk :-
- selalu memuji Allah,
- membuat pengakuan teguh pendirian dalam islam,
- sentiasa mensyukuri nikmatnya,
- kita berikrar ( Allah sebagai tuhan kita,islam sebagai ugama kita,muhammad ada lah nabi dan rasul kita),
- bertasbih kepada Allah,
-  meninggikan asma ,
- doa terhindar dari syirik
- doa memohon berlindung dari kejahatan makhluk,
- doa terhindar dari cengkaman hutang
- doa dilimpahkan kesihatan
- doa terhindar dari kemiskinan,
doa keampunan
- doa istighfar ,pujian mohon taubat
- selawat kepada nabiMuhammad SAW,
- pengakuan kekuasaan Allah
- Doa Rabitah
 
Sebenarnya, setiap bacaan yang terkandung di dalam al ma'thurat mempunyai kelebihan tersendiri. Sebelum ini, saya sendiripun tidak mengetahuinya, sehinggalah saya menerima sebuah al ma'thurat yang didatangkan secara percuma bersama dengan sebuah kitab yang saya beli. Di dalamnya, ada dinyatakan kelebihan mengamalkan bacaan-bacaan di dalam al ma'thurat tersebut.

Sebagai contoh, saya ambil sebuah zikir ini;


يَا رَبِى لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِى لِجَلالَ وَجْهِكَ وَاَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ
Wahai Tuhanku, bagiMu segala puji seagung kemuliaan wajahMu dan kebesaran kekuasaanMu.


Kelebihannya: Dari Abdullah bin Umar RA, bahawasanya Rasulullah SAW bercerita tentang seorang hamba Allah yang mengatakan. "Ya Rabbi lakal hamdu...." Maka malaikat merasa berat dan tidak tahu bagaimana harus mencatat (pahalanya). Kemudian keduanya naik ke langit seraya berkata, "Wahai Tuhan kami, sesungguhnya hambaMu telah mengatakan perkataan yang kami tidak tahu bagaimana mencatat (pahala)nya." Allah SWT berfirman, "Apakah yang dikatakan hambaKu?" Kedua malaikat menjawab, "Sesungguhnya ia telah mengatakan Ya Rabbi lakal hamdu..." Maka Allah SWT berfirman, "Catatlah pahalanya sebagaimana yang diucapkan oleh hambaKu tadi, sampai ia berjumpa denganKu niscaya Aku (sendiri yang) akan membalasnya." (Hadith Riwayat Imam Ahmad dan Ibnu Majah.)


Subhanallah! Sangat besar sekali manfa'at membaca al ma'thurat rupanya. Sejak daripada itu, sayapun cubalah untuk tidak lagi meninggalkannya. Paling tidakpun, mesti baca sekali setiap sehari. Insya Allah Ta'ala, kita akan dipelihara olehNya daripada gangguan syaitan, sihir, kesedihan serta kesusahan hidup, dan apa-apa saja yang mungkin boleh menjauhkan kita daripada mengingatiNya. 

Bahkan, untuk jangka masa panjang, jiwa kita juga akan menjadi lebih tenang dan merasa lebih lapang, insyaAllah!

Baiklah, sebelum saya mengundur diri, saya ingin berkongsi dengan anda semua sebuah al ma'thurat dalam bentuk pdf yang ada menerangkan kelebihan setiap bacaan al ma'thurat (dalam bahasa Indonesia). Anda boleh muat turun ia di sini. Untuk menyimpannya ke dalam PC anda, tekan pada butang yang berbentuk disket, ataupun boleh juga mencetaknya terus dengan menekan butang yang berbentuk printer itu ya.

Sama-samalah kita mengamalkan sebuah lagi sunnah Rasulullah SAW ini.http://suratcintarabiah.blogspot.com

0 komentar:

Poskan Komentar

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls